NÁŠ PEDAGOG
Učitel by měl být člověk, kterého žák rád vidí..
Blanka Vaculík Pravdová
Můžeme sami sebe vnímat ne jako učitele, ale jako zahradníky. Zahradník rostliny "neroste"; snaží se poskytnout jim vše, co k růstu potřebují, a ony rostou samy.
John Holt
Mám jasně určený cíl a plán
Učím se z vlastních chyb
Neustále pracuji na svých silných stránkách
Ptám se sám sebe, co mohu udělat lépe
Buduji kolem sebe dobrý tým
Jdu za svým snem
Jsem připravený na cokoliv
Roger Federer
Obecné profesní předpoklady zaměstnance v naší škole
rozvinutá schopnost sebereflexe, včetně schopnosti učit se z chyb
schopnost přijímat a poskytovat užitečnou zpětnou vazbu
chuť k rozvoji sebereflexe a komunikačních dovedností
schopnost "nemít vždy pravdu"
tolerance a respekt k druhým
neformální lídr
proaktivní pozitivně naladěná osobnost k životu i k práci
pedagog - má přehled v současných trendech ve vzdělávání a zná pedagogické koncepty (konstruktivistická výuka, individualizace, kooperativní učení, gramotnosti apod.)
využívá nástroje efektivní komunikace a je schopen/a je dále trénovat
pracuje na svém profesním růstu a je ochoten podporovat profesní růst kolegů
schopnost podpory a realizace kolegiální podpory v naší škole
schopnost práce v týmu
Předpoklady kvality profesních činností pedagoga v naší škole
Předpokladem kvality profesních činností učitele je jeho jednání v souladu s etickými principy učitelské profese. To znamená, že učitel:
• dodržuje lidská práva. Nediskriminuje žáky, jejich rodiče ani své kolegy. Dokáže pozitivně pracovat s odlišnostmi pramenícími z původu, vyznání a pohlaví;
• používá závazné právní normy platné pro svou profesi;
• jedná v souladu s ochranou osobních údajů žáků, jejich rodin i svých kolegů;
• řídí se etickými hodnotami altruistického chování (úcta k člověku a jeho rozvoji, ochrana života, pomoc slabšímu, sounáležitost, láska k lidem apod.);
• při svých profesních rozhodováních vychází z pojetí dítěte jako rozvíjející se osobnosti;
• do třídy vnáší demokratické principy jednání, komunikace a soužití;
• je ochoten a schopen osvětlit svá rozhodnutí vztahující se k učení a výchově žáků - je odpovědný za prostředky, kterými instruuje a vychovává své žáky;
• jako součást třídního kurikula (aktuálně) zařazuje také etická témata, která se týkají nebo se mohou týkat jeho třídy (násilí, závislosti apod.).
Předpokladem kvality profesních činností učitele je rovněž nezbytná úroveň jeho profesních znalostí. Základní úroveň profesních znalostí učitele je garantována jeho kvalifikací, tj. ukončeným magisterským programem přípravného vzdělávání učitelů.
Profesní znalostní základna učitele zahrnuje zejména:
• pedagogické znalosti (se zvláštním důrazem na řízení a organizaci procesů vyučování);
• znalost vyučovaného oboru;
• didaktickou znalost obsahu, specifické propojení oboru, pedagogiky (didaktiky) i psychologie;
• znalost kurikula s ohledem na klíčové kurikulární dokumenty;
• znalost cílů, účelů a hodnot výchovy a vzdělávání i jejich filozofických a historických východisek;
• znalost vzdělávacího prostředí (v užším i širším slova smyslu);
• znalosti žáků a jejich charakteristik (pedagogicko-psychologické znalosti);
• znalost sebe sama.