VZDĚLÁVÁME MODERNĚ!

Píšete nám...

Hezký den, pane řediteli.
Konečně se dostávám k mailu, který jsem chtěla napsat už před pár týdny. Jsem maminkou ..., pro kterého s mužem hledáme skvělou školu. Jinou, než klasickou, s přirozenějším a respektujícím přístupem, se svobodným duchem a takovou, kde jsou s učiteli parťáci. Jelikož jsem jen z informací, které jsem našla na webech různých škol, došla k závěru, že takovou školu nikde v okolí nenajdu, začala jsem si pohrávat s myšlenkou, že bych si ... učila sama doma. Pak mi ale kamarádka řekla o Vaší alterantivě a mě to velmi zaujalo. Protože znám i Kristýnku Krejčířovou a zjistila jsem, že učí první třídu právě v této alternativě, hned jsem ji kontaktovala a domluvila si schůzku v její třídě a poprosila ji, jestli by mi domluvila i nějaké další třídy. Když to celé shrnu, byla jsem z návštěvy ve třídách tak nadšená, že jsem hned mířila za Vámi do ředitelny, abych se o to nadšení s Vámi podělila a jen Vám dala třeba zpětnou vazbu, jak skvělý nápad alternativa byla a jaké bezprostřední pocity jsem z výuk v jednotlivých ročnících měla. Byl jste však zrovna na lyžáku, tak jsem se rozhodla aspoň pro mail. Líbilo se mi, jak samozřejmá byla možnost nahlédnout do výuky (a to nejen v jedné ze tříd), jaká celková atmosféra panovala jak v hodinách, tak o přestávkách mezi učiteli, strávila jsem tam nakonec celé dopoledne a nechtělo se mi ani domů :-). Ptala jsem se některých dětí, jestli chodí rádi do školy. Všichni, až na jednu holčičiku, mi řekli, že ano. (Ta holčička chodí do školy ráda jen tehdy, když jede autem. :-D). Měla jsem možnost vidět, co v praxi znamená "volné vyučování" a z toho jsem byla nadšená nejvíc. Jakou svobodu děti ve výuce mají, že mohou pracovat v lavicích, na zemi, na chodbě, je to na nich. Jak se už od mala učí plánovat si svoji práci. Geniálně vymyšlený systém přehledu pro paní učitelku, že ví, které dítě aktuálně na čem pracuje. Oslovilo mě slovní hodnocení a vedení dětí k sebehodnocení. Necítila jsem tam žádné srovnávání, tlak na výkon, honění se za jedničkama. Líbila se mi i diskuze s různými možnostmi řešení úlohy (matematika ve 3.ročníku) - že to nebylo nic ve smyslu: postup je tento a výsledek tento, ale: jaké řešení bys zvolil ty? A jaké ty? Prostě fakt super. Každá paní učitelka jiná, ale každá opravdu pro děti. Paní učitelka Petra se mi maximálně věnovala a při tom zvládla koordinovat chod bloku v rámci volného vyučování.
Tato návštěva mě tedy naprosto přesvědčila, že tady rozhodně chci, aby ... chodil. Plánuju ještě domluvit návštěvu školy pro manžela a taky ..., ať i sám řekne, jak se ve škole cítí a určitě se k vám zapíšeme. Chci se zeptat, zda se mám zase domluvit s Kristy nebo přímo s Vámi, kdy bychom mohli přijít. Ráda bych mluvila i s Vámi, bylo - li by to možné. Šlo by to například příští pátek?
Pane řediteli, děkuji, že vznikl a zrealizoval se tento nápad a držím moc pěsti ve všech úkolech a projektech, které alternativu čekají.

Mějte prima den.

"Daruješ-li člověku rybu, nasytíš ho na jeden den, naučíš-li ho rybařit, dáš mu potravu pro celý život.." čínské přísloví

Jak je tomu na základních školách? Tedy na většině základních škol u nás? Nedáváme dětem, našim žákům, pouze nachytané a připravené ryby? "Napište si...", "Otevřete si učebnici na str....", "Naučte se na zítra.."... My učíme děti rybařit a používat nabyté dovednosti a vědomosti v tomto procesu i po celý jejich další život...

"Každý je génius. Když ale budete posuzovat rybu podle její schopnosti vylézt na strom, bude celý svůj život žít s vědomím, že je neschopná.." Albert Einstein

Respekt k jedinečnosti každého, rozvoj talentu, individuální přístup, osobnostně sociální výchova, komunitní kruhy, slovní formativní hodnocení... to je moderní vzdělávání na Základní škole Vsetín, Sychrov 97, příspěvková organizace.

Jsme odhodlaná, měnící se škola, která prochází generační obměnou a nové vedení se orientuje na moderní metody výchovy a vzdělávání. Od září 2015 využíváme moderní metody vzdělávání - matematika prof. Hejného, splývavé čtení, otevřené vyučování, Genetické čtení ..... a touto formou se tak v naší škole vzdělává již téměř stovka dětí! Tyto třídy se ve Vsetíně i okolí těší stále většímu zájmu...a to jsme teprve na začátku! Tak se budeme těšit na další "osvícené" žáčky, rodiče i pedagogy!

Co je důležité vědět?

  • U nás nezvoní! Výuka běžně probíhá v blocích 8:00-9:30, 10:00-11:40.
  • Neznámkujeme! Žáky hodnotíme průběžným slovním hodnocením každý den, každý týden, každý měsíc, každé čtvrtletí, pololetí. Žáci se učí samostatnému sebehodnocení.
  • Důležitou součástí naší výuky je OTEVŘENÉ VYUČOVÁNÍ. Pro činnosti jsou stanovena pravidla, která se musí dodržovat. Na žáky jsou v otevřeném vyučování kladeny velké nároky na SAMOSTATNOST.
  • Každý týden žáci dostávají týdenní plány na následující týden. Dle něj si sami organizují přípravu do školy (domácí úkoly), sami si hlídají, jaké učebnice doma potřebují atd.
  • I když často pracujeme samostatně, dbáme na vzájemné vztahy. 
  • Určitě se nejedná o "VOLNÉ VYUČOVÁNÍ". Jistá volnost je dána individuálním přístupem a především možností volby (např. volba z několika nabízených činností, možnost volby místa kde pracuji...). Pro různé činnosti máme stanovena PRAVIDLA, která dodržujeme.
  • Naše škola je vhodná pro děti, které jsou schopné a ochotné stanovená pravidla respektovat. Také pro děti samostatné a především zvídavé. Dále pro všechny, kteří odpovědně dokončují zvolenou práci a chtějí se ji naučit plánovat.
  • Čteme Sfumatem, Genetickou metodou, učíme se matematiku Hejného a pracujeme v otevřeném vyučování.
  • Při našem učení také nezapomínáme na rodiče, kteří jsou důležitou součástí naší společné práce. Pro dosažení našich cílů je důležitý Váš zájem a také nás zajímají Vaše dosavadní vědomosti či zkušenosti.

Těšíme se na Vás!

PŘIJĎTE SE K NÁM PODÍVAT! 


A sami se přesvědčte, jak to u nás "funguje"


Je to na známky?

Za jak dlouho zvoní?

Dáš mi to opsat?

Já to nechápu!

To jsme se neučili!

Konečně přestávka!

Sedni si, buď zticha a nevyrušuj!

TAK TYTO A JIM PODOBNÉ VĚTY V NAŠICH TŘÍDÁCH NESLYŠÍME... ZATO NÁM OBČAS NAPÍŠÍ RODIČE NEBO STUDENTKY PEDAGOGIKY:

Reference - rodiče

"Včera jsme se zúčastnili "Otevřené hodiny" a byli jsme s manželem doslova nadšení. Děti jsou sehrané, vědí, co mají dělat, jak se k sobě chovat, je u nich rozvíjena osobnost po všech stránkách... Moc děkujeme průvodkyni 1.A Petře Zgarbové za to, co dětem předává! Je radost být s nimi ve třídě a vidět ten proces na vlastní oči... VELKÉ DÍKY!!!"

"...neni uzasnejsi pocit nez kdyz vam dite chodi do skoly stastne a s usmevem. Sychrovska alternativa byla pro nasi dceru skvela volba a je to pro Vsetin velky dar a dukaz, ze to jde delat i jinak a ono to funguje!"

"Když si vzpomenu na svoji první třídu, jak jsme museli sedět s rukama za zády a nesměli se ani hnout, tak tady těm školáčkům mooooc závidím. Děti jsou nadšené a tím pádem my rodiče taky"

"Pre nášho syna sme nemohli urobiť lepšie, robí v triede s alternatívnymi prvkami výuky skokové pokroky, čo sa vedomostí, ale aj celkového vývoja týka. Vzdelávanie je pritom veľmi hravé s dostatkom času a osobného priestoru, prístup individuálny. Ako rodič som s alternatívnou triedou maximálne spokojná a nemenila by som."

"Taková kdyby byla každá učitelka, tož není co řešit."

"Je velky dar kdyz vam dite jde s usmevem do skoly i v sobotu!" 

"Navonok to vyzerá, že sa stále dosť hrajú, ale všetko je cielené na výuku a volené tak, aby to deti vstrebali celkom nenápadne a prirodzene. Pani učiteĽka s detičkami krásne pracuje a na ukážkovom dni pre rodičov som ešte nevidela 6-7 ročné deti tak dokonale skoncentrované na problém, ako boli tie deti v alternatívnej triede. Pani učiteľka máva nachystané striedanie aktívnych a pasívnych aktivít, takže pre deti to nie je 45 min. sedenia v lavici, kedy sa ošívajú a nevedia sústrediť. Čas využívajú veľmi efektívne a deti sú schopné pracovať samostatne alebo v spolupráci aj bez priameho dozorovania pani učiteľky. Čo si najviac cením, že náš syn má možnosť pre seba najvhodnejšieho výukového tempa a nemusí sa všetko bifľovať v jednom časovom úseku naraz s celou triedou (individuálny prístup a alternatívne metódy výuky), je vedený k osobnému rozvoju, rastu, spolupráci, diskusii a hľadaniu riešeniu problémov"

Reference - studentky pedagogiky

13.12.2016
V předmětu pedagogika jsme spolu s paní učitelkou Vaňkovou navštívily alternativní třídu základní školy Sychrov. Konkrétně se jednalo o 2. třídu.
Hlavním záměrem celé exkurze bylo, abychom mohly porovnat, jak se vyučuje v klasické třídě a jak probíhá výuky ve třídě alternativní. Hned při příchodu do školy jsme se rozdělily na dvě skupiny. První skupina šla do klasické třídy, kde probíhala výuka matematiky a druhá polovina šla do alternativní třídy, kde taktéž děti probíraly matematiku. Po hodině jsme se vyměnily a mohly jsme začít porovnávat.
A jak se nám exkurze v alternativní třídě líbila? Tady jsou naše postřehy! 

" Líbil se mi individuální přístup ke každému dítěti, žáci nebyli srovnáváni s ostatními a všichni ve třídě si byli rovni, respektovali jeden druhého a pomáhali si navzájem."

" Tato výuka je velice příjemná jak pro žáky, tak i pro učitele. Bylo by mi ctí učit v takovéto třídě. Děti musí být snad z jiné planety."

"Učitel to zkrátka musí mít v sobě, aby mohl vést tento styl vyučování. Ne každý totiž dokáže dát prostor druhému, aby se mohl rozvíjet a jet si podle jakési své linie."

"Když nám paní učitelka rozdala papír s příklady, na kterou potřebujete čistou logiku a skoro všichni z nás nevěděli jak dál, začala jsem se smát. Pak přišel jeden kluk, který nám to vysvětlil....NÁM OSMNÁCTILETÝM HOLKÁM...., tak s otevřenou pusou jsme na něj koukaly jako na Einsteina. Věřte mi, děti to učení bavilo a každé chápalo, co dělá, což v dnešních školách chybí!"

"Celkově můžu říct, že z alternativní třídy jsem byla nadšená, opravdu se mi tento koncept vyučování moc líbil. Pravdou ovšem zůstává, že ne každý může do alternativní třídy chodit. Každé dítě má jinou povahu a ne všichni zvládnou chodit do takové třídy. Moc ráda bych školu navštívila znovu. Moc se mi tam líbilo!"

Hlavně bychom chtěly poděkovat paní učitelce Vaňkové, že nám domluvila tuto exkurzi. Dále bychom chtěly poděkovat ZŠ Sychrov, že nám umožnila nahlédnout do těchto tříd. Těšíme se na další návštěvu a spolupráci.

Studentky M3

Těšíme se na vás!